Bli frisk, stark, glad och smart med motion!

Sorterad i Allmänmedicin, Artiklar, Egenvård, Motion & Hälsa av på april 25, 2017

hoolahoopAtt motionera regelbundet är som de flesta vet bra för vår hälsa. Det gör oss friskare, starkare och även piggare och gladare. Men att motion är så viktigt att det skyddar oss från de flesta farliga sjukdomar och en för tidig död kanske alla inte vet. Motion är faktiskt livsviktigt och för den som kommer igång även väldigt roligt.

 

Det är ingen myt att träning är viktigt för vår hälsa. Forskning har gång på gång slagit fast att regelbunden fysisk aktivitet skyddar mot både fysisk och psykisk ohälsa. Motion skyddar mot en för tidig död, hjärt-kärlsjukdomar, slaganfall, vissa cancerformer, typ 2-diabetes, benskörhet, högt blodtryck, höga blodfetter, övervikt och fetma samt många andra åkommor. Det är ingen dålig lista. Men inte nog med att vi genom motion skyddar oss mot sjukdomar, vi vinner även en massa fördelar.

 

Mid adult woman wearing grey top, hands on hipsGladare, starkare och smartare med motion

Fysisk aktivitet kan även främja hälsa genom att bland annat höja kondition, balans

och koordination, förbättra styrka i muskler och leder. Dessutom blir man gladare av att röra på sig. Träning motverkar faktiskt psykisk ohälsa såsom depression, oro och ångest. Vi mår dessutom bättre genom att vår självkänsla stärks och vi får en positiv kroppsuppfattning. Regelbunden fysisk aktivitet kan dessutom göra oss smartare genom att förbättra den kognitiva funktionen och förebygga demens bland äldre personer.

 

Stillasittande liv ökar risk för sjukdom

En stillasittande livsstil däremot ökar risken för ovan nämnda sjukdomar och för fetma. För den som redan är överviktig är fysik aktivitet ännu viktigare än för normalviktiga. Genom att börja röra på sig regelbundet kan personer med övervikt eller fetma minska risken för att utveckla sjukdom eller dö. Den bästa metoden för den som redan är överviktig är att kombinera fysisk aktivitet med en hälsosam och energisnål kost.

 

Photo credit should read: Jonathan Pow/jp@jonathanpow.comRör dig 45-60 minuter varje dag

För att förbättra sin hälsa och minska risken för allvarliga sjukdomar är en timma om dagen lagom. Det behöver inte innebära löpning, gympapass eller styrketräning, utan kan vara cykling, snabba promenader eller dans. Det är inte vad du gör som räknas utan att du gör det. Gör det här och nu, gör det för dig själv och din hälsas skull!

 

Couple cyclingBergsjöloppet – ett steg mot ett rörligare liv

Varför inte anmäla dig till Bergsjöloppet? Det är ett gratis motionslopp där du kan springa eller gå i din egen takt. Att anmäla sig till ett lopp kan ge en skjuts att sätta igång med träningen och vara ett nål att sträva mot. Mer om loppet läser du här!

Etiketter: , , , ,

Kommentarfunktionen är stängd